Strony zawarły umowę sprzedaży lokalu. Sprzedawca wydał lokal bez wad. Kupujący korzystał z lokalu przez pewien czas, po którym zauważył, że na ścianie pojawił się grzyb, a płytki zaczęły odpadać. Kupujący zawiadomił sprzedawcę o wadzie niezwłocznie.
Czego może się domagać kupujący po stwierdzeniu wady w rzeczy sprzedanej?
W tej sytuacji kupujący może złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny z powodu wady rzeczy sprzedanej.
Art. 569 Kodeksu cywilnego wskazuje, że sprzedawca odpowiada z tytułu rękojmi za wady nieruchomości, jeżeli wada fizyczna zostanie stwierdzona przed upływem pięciu lat od dnia wydania rzeczy kupującemu.
Roszczenie o usunięcie wady lub wymianę rzeczy sprzedanej na wolną od wad przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia stwierdzenia wady. Jeżeli kupującym jest konsument, bieg terminu przedawnienia nie może zakończyć się przed upływem terminów określonych powyżej.
Należy zauważyć, że kupujący zobowiązany jest do zgłoszenia wady z należytą starannością w odpowiednim terminie. Przepis nie nakłada obowiązku wykazania przez kupującego przyczyn zaistnienia wady.
Jeżeli z powodu wady fizycznej rzeczy sprzedanej kupujący złożył oświadczenie o odstąpieniu od umowy albo obniżeniu ceny, może on żądać naprawienia szkody, którą poniósł przez to, że zawarł umowę, nie wiedząc o istnieniu wady, choćby szkoda była następstwem okoliczności, za które sprzedawca nie ponosi odpowiedzialności. W szczególności może żądać zwrotu kosztów zawarcia umowy, kosztów odebrania, przewozu, przechowania i ubezpieczenia rzeczy oraz zwrotu dokonanych nakładów w takim zakresie, w jakim nie odniósł korzyści z tych nakładów.
Sprzedawca ponosi również odpowiedzialność na zasadach ogólnych i jest obowiązany do naprawienia szkody związanej z zakupem lokalu z wadami.